Jest to szenariusz zajęć w formie projektu przygotowany z myślą o uczniach i nauczycielach. Jest okazją do rodzinnej refleksji nad tym co przetrwało w naszych domach z dawnych tradycji i zwyczajów.
KIERMASZ WIELKANOCNY. Kiermasz Wielkanocny organizowany jest przede wszystkim z myślą o uczniach i nauczycielach szkoły.
Celem kiermaszu jest realizacja dwóch podstawowych zadań:
- Promowanie efektów dziecięcej twórczości manualnej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
- Przypomnienie i utrwalenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi.
Aktywne uczestniczenie dzieci w czynnościach przygotowawczych do kiermaszu, tj. wykonywanie oryginalnych świątecznych ozdób czy zbieranie domowych przepisów na świąteczne potrawy, są okazją do rodzinnej refleksji nad tym co przetrwało w naszych domach z dawnych tradycji i zwyczajów.
Udział dzieci w przygotowaniu świątecznych ozdób oraz wystawienie ich jako "oferty handlowej" sprzyja:
- rozwijaniu dziecięcej, twórczej inwencji i pomysłowości
- rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności manualnych
- poznawaniu nowych technik plastycznych
- nauce staranności w wykonywaniu oryginalnych ozdób
- kultywowaniu tradycji i zwyczajów świątecznych
Przed wykonywania każdej grupy świątecznych akcesoriów omawiane są egzemplarze wzorcowe po to, aby dać dzieciom pełne wyobrażenie o tym, jak powinien wyglądać produkt końcowy. Dzieci wykonują prace zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami. Poszczególne pomysły mogą być realizowane indywidualnie lub w dowolnie dobranych zespołach. Dzieci będą korzystać z przedstawionych propozycji w postaci gotowych szablonów i egzemplarzy wzorcowych. Mogą także wprowadzać własne pomysły i sposób ich wykonania zachowując charakter i symbolikę związaną ze świętami wielkanocnymi.
Dla sprawnego przygotowania i przeprowadzenia Kiermaszu Wielkanocnego opracowane zostały następujące materiały pomocnicze:
- Etapy przygotowania i realizacji Kiermaszu Wielkanocnego.
- Cele do realizacji w trakcie działań przygotowawczych i podczas kiermaszu.
- Konspekt imprezy otwartej rozpoczynającej Kiermasz Wielkanocny.
1. ETAPY PRZYGOTOWANIA I REALIZACJI KIERMASZU Faza organizacyjna
- Opracowanie materiału pt. ,,Założenia organizacyjne związane z przygotowaniem Kiermaszu Wielkanocnego. "– zał. nr 1
Termin: luty
- Omówienie i zatwierdzenie materiału pt. ,,Założenia … "na spotkaniu Zespołu Samokształceniowego i nauczycieli świetlicy, uzgodnienie daty rozpoczęcia kiermaszu
Termin: marzec
- Realizacja "Założeń …” przez dzieci, nauczycieli klasy 3b i 3c oraz nauczycieli w świetlicy"
Termin: marzec-kwiecień
- Przygotowanie części artystycznej pt. "Wielkanocne zwyczaje" .
Termin: marzec-kwiecień
- Przygotowanie dekoracji świątecznej i stanowisk do sprzedaży, zaproszenie gości.
Termin: kwiecień
Faza wykonawcza
- Uroczyste otwarcie Kiermaszu Wielkanocnego – osoba koordynująca przygotowania przedstawienie celów jakim służy organizowanie tej imprezy oraz zaprezentowanie twórców i wykonawców pomysłów.
- Część artystyczna: "Wielkanocne zwyczaje" – inscenizacja tematyczna – zał. nr 2.
- Uroczyste otwarcie kiermaszu i rozpoczęcie sprzedaży przygotowanego asortymentu.
- Omówienie i podsumowanie pierwszego dnia kiermaszu
Faza podsumowująca
- Sporządzenie protokołu o wielkości uzyskanych środków po zakończeniu sprzedaży.
Realizacja: koordynator razem z uczniami pomagającymi przy sprzedaży
Termin: w ciągu 3 dni od zakończenia sprzedaży.
- Uzgodnienie z dziećmi w grupach wiekowych na co zostanie przeznaczona uzyskana kwota.
- Omówienie kiermaszu na spotkaniu Zespołu Samokształceniowego .
- Zatwierdzenie sprawozdania z realizacji założeń organizacyjnych związanych z przygotowaniem kiermaszu oraz z jego przebiegu.
Termin: kwiecień.
ZAŁĄCZNIK NR 1.
A.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE ZWIĄZANE Z PRZYGOTOWANIE KIERMASZU WIELKANOCNEGO
- Sporządzenie katalogu pomysłów:
Wykonanie z dziećmi następujących ozdób świątecznych:
- kartki świąteczne
- przywieszki do prezentów
- witraże ,stroiki
- papier listowy
- ozdoby : palemki, kurczaki, pisanki, kraszanki, kwiatki itp.
- Przygotowanie szablonów i egzemplarzy wzorcowych.
- Sporządzenie zapotrzebowania na artykuły papiernicze.
- bloki techniczne z białymi kartkami
- bloki techniczne z kolorowymi kartkami
- bibułka gładka : różne kolory
- klej uniwersalny
- klej wikol
- klej roślinny.
- papier kolorowy samoprzylepny
- Zgromadzenie materiałów i przyborów.
Do wykonania asortymentu świątecznego potrzebne też będą: nożyczki, farby plakatowe, pędzle, kredki, dziurkacz, linijki, flamastry, ołówki, gumki do mazania, zszywacz.
- Przygotowanie i rozwieszenie plakatów informujących o kiermaszu – marzec .
- Przygotowanie i rozdanie zaproszeń wg ustalonej listy –kwiecień.
- Ustalenie listy dzieci, które będą pomagały przy sprzedaży – kwiecień.
- Ustalenie cennika na asortyment przeznaczony do sprzedaży – kwiecie
- Przygotowanie sali do kiermaszu – w dniu poprzedzającym otwarcie kiermaszu.
B. CELE PRZYJĘTE DO REALIZACJI W TRAKCIE DZIAŁAŃ PRZYGOTOWAWCZYCH ORAZ PODCZAS KIERMASZU WIELKANOCNEGO CELE OGÓLNE:
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji i zwyczajów wielkanocnych
- rozbudzanie twórczej inwencji i plastycznej pomysłowości dzieci
- rozwijanie dziecięcej wrażliwości estetycznej oraz indywidualnych zdolności, talentów i zainteresowań
CELE OPERACYJNE: Edukacja polonistyczna
Uczeń:
- potrafi płynnie przeczytać tekst
- umie wygłaszać tekst z pamięci
Edukacja matematyczna
Uczeń:
- umie wykonać działania arytmetyczne w zakresie do 100
- zna nominały polskich monet i banknotów
- potrafi wykonywać działania na pieniądzach
Edukacja plastyczna
Uczeń:
- potrafi odrysować kształt od szablonu
- zna zasady bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
- potrafi ciąć wzdłuż linii
- umie właściwie dobierać kolory
- potrafi estetycznie wykonać pracę plastyczną
- potrafi racjonalnie wykorzystać czas oraz materiał powierzony do wykonania zadania
- rozumie i stosuje polecenia nauczyciela
Edukacja muzyczna
Uczeń:
- umie śpiewać w wyznaczonym rytmie zachowując melodyczność utworu
- potrafi zaśpiewać tekst piosenki z pamięci
Edukacja społeczna
Uczeń:
- umie świadomie, planowo i efektywnie działać zmierzając do realizacji określonego celu
- ma poczucie odpowiedzialności za powierzony materiał i za wykonanie zadania
- rozumie, że należy mieć szacunek do wytworów własnej pracy i pracy innych
- rozumie znaczenie i konieczność przestrzegania ładu i porządku na stanowisku pracy
- potrafi współdziałać w grupie.
ZAŁĄCZNIK NR 2 C. KONSPEKT IMPREZY OTWARTEJ ROZPOCZYNAJĄCEJ KIERMASZ WIELKANOCNY Ośrodek tematyczny
: Świąteczne tradycje i zwyczaje Temat dnia: Pierwszy dzień kiermaszu wielkanocnego.
Czas realizacji: od godz. 11.00
Grupa: klasa 3b i 3c oraz wszystkie grupy wiekowe ze świetlicy
Cele ogólne:
- kształtowanie szacunku do polskiej tradycji związanej ze Świętami Wielkanocnymi
- promowanie efektów dziecięcej twórczości manualnej
Cele szczegółowe: Uczeń:
- zna i umie zaśpiewać piosenki z pamięci
- umie w skupieniu wysłuchać prezentacji artystycznej
- zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania się w obecności gości
- potrafi wykonywać działania matematyczne w zakresie do 100
- zna nominały polskich monet i banknotów
- potrafi wykonywać działania na pieniądzach
- potrafi efektywnie współdziałać w grupie
Metody pracy:
słowna: rozmowa, prezentacja artystyczna, działania praktyczne
Formy pracy; Indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: Magnetofon, nagrania piosenek, kartki, ołówki, artykuły świąteczne do sprzedaży, dekoracja do prezentacji
Realizacja:
- Uroczyste otwarcie Kiermaszu Wielkanocnego:
- przywitanie gości, dzieci, i nauczycieli
- omówienie, jakim celom służy zorganizowanie kiermaszu
- prezentacja twórców i wykonawców pomysłów
- Część artystyczna: prezentacja piosenek i inscenizacji pt. ,,Wielkanocne zwyczaje" w wykonaniu dzieci z klasy 3b i 3c
- Zaproszenie wszystkich obecnych osób do "stoiska handlowego" i rozpoczęcie sprzedaży przygotowanego asortymenty.
- Podsumowanie pierwszego dnia kiermaszu.
Przygotowały: Jolanta Zając Krystyna Gostyńska Drzewiecka Barbara Sylwia Pawluczyk Iwona Szymczak